آسان رایان، ثبت دامین و فروش هاست

ارائه کلیه خدمات هاست و دامنه و طراحی سایت با کمترین قیمت

آسان رایان، ثبت دامین و فروش هاست

ارائه کلیه خدمات هاست و دامنه و طراحی سایت با کمترین قیمت

ارزانترین قیمت ثبت دامنه ir در ایران
بالاترین کیفیت هاست با پشتیبانی 24 ساعته + یک هفنه گارانتی عودت وجه در صورت نارضایتی
آسان رایان با 13 سال سابقه مفید در ارائه خدمات هاست و دامین در خدمت شما مشتریان عزیز می باشد

Firmware یا فریمور چیست؟

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۱:۳۰ ب.ظ

Firmware یا فریمور چیست؟

Firmware رابه عنوان ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار یاد کرد. Firmware ترکیبی از کدهای برنامه ، حافظه دائمی سیستم و داده هایی است که درون آنها ذخیره شده اند.

در واقع نرم افزار firmware اجازه و امکان مدیریت بهینه سخت افزار همراه را به ما می دهد. بیشتر اطلاعات نرم افزاری و یا حافظه هایی ابتدایی که بر روی فریمور ها هستند، به شکل حافظه های ROM می باشند و کاربران نمی توانند آن ها را تغییر دهند.

اما با این حال برخی دیگر از فریمورها نیز هستند که از حافظه های RAM و یا هاردهای سطح ها بالاتر مانند SSD برای ذخیره و بازیابی اطلاعات استفاده می کنند.

یشتر اطلاعاتی که بر روی ROM ذخیره می شوند، توسط شرکت سازنده بر روی آن ها قرار گرفته شده اند و به راحتی قابل تغییر نیستند.

امکان این امکان وجود دارد که حفاظه ها جانبی در کنار سیستم شما قرار بگیرد که امکان ذخیره سازی اطلاعات را به شما بدهند. البته گاهی خروجی این اطلاعات برای همه دستگاه ها قابل رویت و خواندن نیست.

 

برای مثال ممکن است تلوزیون های دیجیتال داده های خود را بر روی حافظه های جانبی خودشان ذخیره سازی کنند اما این داده های تصویری برای دیگر رایانه ها و یا سیستم های پخش تصویر قابل ملاحظه نباشند.

در رایانه های شخصی و سرور ها هم تقریبا همین ترتیب اما با قابلیت های بسیار بهتر حفظ شده است.

هنگامی که ما یک مادر بورد را می خریم بر روی سیستم BIOS آن اطلاعات اولیه ای قرار داده شده است. این سری از اطلاعات امکان کنترل های اولیه بر روی سخت افزار را در اختیا مار قرار می دهند.

البته امروزه فریمورهای مادربورد بسیار تغییر کرده اند و سیستم های جدیدتری مانند EFI و UEFI جایگزین آن شده است. این سیستم ها علاوه بر افزایش قابلیت های کنترلی بر روی فریمور مادربورد امکان مدیریت بهینه تر آن را نیز ایجاد می کنند.

دقت کنید که الزاما مادربورد رایانه تنها firmware موجود بر روی رایانه نیست و ممکن است کارت صدا، کارت گرافیک، راید کنترلر ها و حتی هاردها و دیگر قطعات موجود هم فریمورهای مجزایی باشند.

برای همی گاهی نیاز به آن است که آن ها را نصب کرده و یا ترتیب های دیگری را برای به کارگیری آن ها به کار بست.

گاهی برخی از متون از firmware صرفا برای بخش نرم افزاری یک فریمور استفاده می کنند. اما در واقع این غلط است. زیرا که ما ترکیب سخت افزار و نرم افزار با هم را Firmware می نامیم.

این اشتباه شاید از آنجایی ایجاد شده است که گاهی برخی از سازندگان فریمورها برای دستگاه های خود چند نرم افزار مدیریتی را ارائه می کنند

 

firmware هارد چیست؟

وقتی هارد دیسک به کامپیوتر وصل می‌شود، اولین کاری که می‌کند این است که شروع به بوت کردن برنامه داخلی خودش می‌کند. این برنامه همان Firmware هارد است که مانند سیستم عامل کامپیوتر است.

نکته مهم این است که این برنامه باید بدون خطا، بلافاصله و درست اجرا شود تا هارد روشن شود و کامپیوتر بالا بیاید. این پروسه شامل مقداردهی اولیه و تست های خود بررسی است و پس از آن هارد می‌تواند بنویسد و بخواند.

 

firmware در موبایل چیست؟

وظیفه firmware در موبایل کنترل کردن چگونگی عملکرد موبایل و اسمارت فون است. افزودن ویژگی ها و قابلیت های جدید به آخرین نسخه نرم افزار و حذف باگ ها از موبایل از جمله اهداف ارایه آپدیت firmware در موبایل است.

همچنین اگر مشکلی در نرم افزرا یاسیستم عامل موبایل تان ایجاد شود یا مسایلی مانند خاموش شدن خودکار پیش بیاید، آپدیت فریمور می‌تواند به رفع مشکل موبایل شما کمک کند.

 

firmware اندروید چیست؟

از جمله مواردی که در فریمور اندروید وجود دارد و برای شروع به کار و ادامه عملکرد آن لازم است برنامه Bootloader، کد Country Exit Code، مولفه Phone و PDA است که همگی اینها از مشخصات منحصربفرد گوشی شماست و با باقی گوشی ها تفاوتهایی دارد.

فریمور اندروید و رام گوشی اندروید به دو روش آپدیت می‌شود خودکار یا OTA که باید فریمور نسخه مربوط به برند گوشی را پیدا کنید و فایل فریمور را دانلود و نصب کنید.

برای این کار باید به قسمت آپدیت نرم افزار گوشی رفته و آپدیت را تایید کنید. و روش دستی که پیچیدگی های خودش را دارد.

 

فریمور ایفون چیست؟

فریمور ایفون هم با هدف افزایش امنیت، رفع باگ و خطا، ارایه امکانات بیشتر و … نیاز به آپدیت دارد. نسخه کنونی فریمور ایفون را در قسمت تنظیمات و درباره دستگاه می‌توانید ببینید.

پیشنهاد می‌شود همواره فریمور آیفون خود را آپدیت نگه دارید. این کار هم از طریف نرم افزار آیتونز iTunes و هم قسمت تنظیمات خود گوشی قابل انجام است.

 

فریمور ماینر؟

فریمور میانر برای افزایش کارایی ماینر و صرفه جویی در مصرف برق و رفع باگ ها استفاده می‌شود.

فریمور ماینر روی کارکرد Stable و سرعت بالاتر هم تاثیرگذار است.همانند دیگر دستگاه در ماینر هم استفاده از آپدیت فریمور ماینر می‌تواند در بهبود مواردی که نام بردیم، کارگشا باشد.

 

فریمور مودم و روتر چیست؟

مهمترین وظیفه فریمور مودم و روتر این است که رابطی مناسب بین کاربر و مودم باشد تا کاربر بتواند به راحتی کانفیگ و پیکربندی خودش را روی مودم انجام دهد.

فریمور مودم و روتر هم همانند دیگر فریمور ها ممکن است دچار باگ و خرابی شوند و این باعث اختلال در امنیت و اتصال به اینترنت شود. پس بهترین کار آپدیت مودم است.

فایل آپدیت فریمور مودم را از سایت تولید کننده آن و قسمت پشتیبانی دانلود و نصب کنید.

 

فریمور با میان افزار چه فرق دارد؟

فریمور یک بسته نرم افزاری و سخت افزاری کامل و مستقل است اما میان افزار یا Middelware یک نرم افزار است که وظیفه آن ایجاد ارتباط میان سخت افزارها و نرم افزارهای مدیریتی آن سخت افزار است.

ممکن است میان افزارها دارای رابط گرافیکی باشند

 

 

 

منبع: آسان رایان

*آسان رایان ارائه دهنده انواع هاست لینوکس, هاست وردپرس, هاست آلمان و . . . *

"با ما همراه باشید"

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۰
asanrayan asanrayan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی